POSTBÅD STORM       POSTBÅDEN -
        LIVLINEN
POST STILLE

Lige rundt om Krudttårnet og så bare følge skiltene, HIRSHOLMENE, så dukker den op, Postbåden – eller Polaris som den også hedder. Ligner ikke andre færger til småøer, men er man vel kommet ombord, så føler man sig tryg ved både båden og føreren Jørn. Så er det bare med at finde ud af, om man - eller vejret - indbyder til at være inde i det lille styrehus, eller om man måske har bedre af at finde en plads ude på dækket.
 
Er man førstegangs besøgende kan det somme tider blive en lidt mere spændende oplevelse at tage med Postbåden til Hirsholmene, end man havde regnet med. Det kan jo ske det, at man opdager at de stille flag og det læ, der er inde i byen og nede på havnen, somme tider ikke rækker ud over lige netop til man har rundet molerne, og meget snart efter at man er kommet ud af havnen, kan man, på trods af, at postføreren gør alt hvad han kan for at gøre turen behagelig, få afprøvet, hvor søstærk man er.
 
Men heldigvis dukker Hirsholmene havn op efter små 45 minutter, og inde i smult vande er man ikke længe om at finde ud af, at turen over var en smule spændende kolorit man fik med – og så måske et par våde sko.
 
Det kan også godt være, at man først vel oppe på broen lægger mærke til, at der har været meget andet med båden over, end bare besøgende, for båden er en absolut nødvendig livsline for øen og dens beboere. Der bliver måske, som det første, langet balloner med drikkevand op på broen, og det er meget nødvendigt, for det vand der er på øen er ikke drikkevand. Så kommer der købmandsvarer med over til nogen af dem, der er på øen, Måske kufferter, madvarer til længere tid, og andet grej som nogen af de feriegæster eller kunstnere, der skal være på øen i længere tid, har med.
 
Postbåden er i det hele taget den helt afgørende nødvendige forbindelse mellem Hirsholmene og fastlandet. Den har håndværkere med over, der skal over og reparere noget, skorstensfejere, folk der skal over og kontrollere eller gennemskylle ledningsnettet(vandrørene) og mange andre. Og der er bestemt også andre varer end dem man normalt ser, både bygningsmaterialer(og man skal huske at have ALT med, for det er ikke til at købe noget som helst på øen), og et nyt køleskab, havemøbler og madrasser, som skal erstattede gamle, der så skal med tilbage til fastlandet, fordi de er udtjente.
 
Også til handlinger omkring kirken er postbåden en vigtigt led. Den bringer præsten, og dem han har med over – og tilbage - til de 5 - 6 gudstjenester der er i løbet af sommeren i Hirsholmenes lille kirke. Og det er også hændt, at nogen der har tilknytning til øen, gerne vil giftes i den lille kirke, og så er der jo både brudepar og gæster der skal fragtes - eller at der er folk og urner, der skal over til bisættelse på den nye kirkegård.
 
For en af øens fastboende Bubi er det også en nødvendighed, for ellers så kunne hun ikke komme over på den tidlige mandagstur til Plejehjemmet og køre med en beboer der. Ja, der er da også både feriegæster og kunstnere, der af og til benytter sig af den mulighed for at komme over og opleve det vilde liv i Frederikshavn – hvis det da ikke er et tandlæge eller lægebesøg det gælder – for dog at sikre sig at de kan komme tilbage til trygheden på øen med båden igen mandag eftermiddag klokken 15.
 
Jeg ved heller ikke hvordan der ville se ud på øen, hvis ikke postbåden jævnligt i sommerperioden sejlede det affald over, som besøgende og feriegæster i så rigelige mængder aflevere på ”skraldepladsen”.

Jeg vil lige citere Sigrids Neindams ord om Postbåden:
"Dens Komme var dagens Begivenhed. Først saas den som en Prik langt ude paa Havfladen, naar den passerede Deget; saa blev Prikken til en Baad, naar den naaede Kjølpen, for til sidst at svinge forbi Græsholmen ind mod den ventende Skare glade Mennesker ved Skibsbroen paa Hirsholmene"

Lad os håbe at vi mange år fremover bliver ved med at opleve den glæde!


LIDT HISTORIE:
I 1872 indførtes der regelmæssig postbefordring mandag og torsdag, og i 1889 blev det lavet om til tre gange om ugen tirsdag – torsdag og lørdag
 
POSTFØRERE:
1872 – 1888: tømmermester Chr. Kalen, Frederikshavn
1888 – 1890  Chr. Kalen forulykker på tur fra Hirsholmene
1890 – 1894  Chr. Bech Poulsen
1894 -  1925  Julus Andreasen
1925 -  1947  Theofil Nielsen
1947 -  1970  Børge Nielsen
1971 –  2001 Freddy Jakobsen
2001 -            Jørn Nielsen
 
 

post freddy jørn
Freddy Jakobsens
og Jørn Nielsens
2 postbåde
Billederne er taget af Jørgen Nielsen(der er fastboende på øen, og hvis fars storebror i øvrigt var bådfører Theofil Nielsen) - og Finn Biørn - og et arkivbillede!
 
post gammel
Billede er fra Sigrid
 Neindams tid
Post Jørn-ingrid
Postføreren Jørn i
snak med Ingrid Carter