sd2  Seadog ved første anløb
januar 12.
Foto: Jørgen Nielsen 
SEADOG DEN
NY POSTBÅD
Seadog og en af de gamle
postbåde "Hirsholm  
sd3 
Ferien venter forude - nu er det bare med at finde ned til Hirsholmbåden. Krudttårnet på højre hånd og så bare følge skiltene, så er jeg der. Den nye Hirsholmbåd ligger, hvor de foregående har ligget i mange år. Men den ser anderledes ud, ny og hvid og af glasfiber. Så er det med at få hanket op i bagagen og så se at komme ombord. Jeg har ”billet” med, for som noget nyt kan man bestiller billet over nettet, og får en kvittering med(den kan endda fås på både tysk og engelsk, hvis man ikke mestrer det danske). Jeg langer min bagage ned, vi er ikke ret mange med, så den bliver bare sat ind i den fine ”kahyt”, hvor der nok kan sidde en ti tolv stykker, og hvor der er borde, med ”huller” til kaffekopper – eller øldåser. Man kan man for øvrigt købe både øl, vand og kaffe på båden. Der er også et lastrum med luge lige indenfor døren, hvis vi er mange med, kan bagagen komme der ned. Jeg betaler mine 125.- kr. og så er jeg ellers klar til turen over. Kort efter lægger vi fra kaj uden større larm, og stille sejler vi ud gennem havnen ud på det åbne vand. Det var i øvrigt en stille tur den dag, men jeg har da også været med den et par gange, hvor båden, vejret og jeg havde bedst af at sidde ude. I øvrigt orienterede bedstemanden Jørgen om, hvor redningsbælter lå, og hvor den oppustelige redningsbåd hænger – bare i tilfælde af ….. Det er næsten ligesom når man sejler med Mols-linien. Lidt hyggelig snak kan det også blive til med både Klaus og Jørgen, der gerne hjælper med, og deltager i snakken i kahytten, og snart er vi ovre og lægger til der hvor postbådene(Ja det er jo egentlig ikke rigtig nogen postbåd mere, for den har ingen post med) har lagt til i de sidste mange mange år.  
Postbåden hedder ”SEADOG” og bomærket med sælhund på går igen også på billetterne, og der står også, at den er hjemmehørende på Læsø, men faktisk er skipper født i Frederikshavn, og har trådt sine barnesko på Bangsbostrand skole. Hans møde med erhvervslivet startede i en ung alder. Fra skole tog han ned i Brugsen i Havnegade og gjorde rent ved slagteren der. Herefter kom han i lære som butiksassisten i Brugsen Mølleparken. Efter endt læretid kom han til en nyåbnet Kvickly Frederikshavn. Derefter gik turen til et job i Brugsen Byrum på Læsø, og efter et par år som konsulent ved FDB i Skalborg, har Klaus og hans familie boet og arbejdet på Læsø. Men der er lang vej fra et job i Brugsen til at blive selvstændig kutterejer. Efter 20 år i Brugsen Byrum på Læsø, dukker tanken om at starte på noget andet op. Sammen med Ellen, hans kone, startede de for 10 år siden en hunde og kattepension. Året efter køber Klaus så en trækutter, så han kunne sejle med turister. Men det er nu ikke noget, man sådan bare kan, så han måtte have andre skippere til at sejle kutteren for sig, og skaffede sig derigennem så godt et kendskab til det at sejle, at han kunne begynde en uddannelse, både på søfartsskolen i Frederikshavn og så videre via forskellige kurser i Esbjerg. I 2005 kunne Klaus så endelig selv begynde at føre sin båd – og han udviklede sejladsen på Læsø til at inkludere turer til Ndr. Rønner, sælture og fisketure, og i vintertiden blev det også til jagt ture (jagt er i øvrigt er Klaus fritidsinteresse). Men da det jo er hårdt at skulle klare to job samtidig, hopper han så på et tidspunkt fra jobbet i Brugsen. Ellen passer så pensionen for hunde og katte og Klaus sejler med turister.  
sd6    sd5    sd4 
I 2007 bliver den gamle kutter, der er krævende i vedligeholdelse, skiftet ud med den båd, der bliver til den vi kender som Seadog. Den er købt på Bornholm. Båden er fra 2004, men den skal bygges om til formålet og det bliver den hos Nord Marine i Elling. Klaus er så heldig, at da båden er klar til at starte med i 2008 får han samtidig solgt trækutteren. 2008 bliver et rekordår med den nye båd, og der bliver sejlet alt hvad de kan, men det er også året, hvor de dårlige økonomiske forhold slår igennem for alvor, og der bliver sparet overalt – også af turister, så da Postruten til Hirsholmene senere kommer i udbud , byder han ind på ruten - og får det. Og 2012 – det første år som Hirsholmbåd - har været et godt år siger Klaus selv. Der har indtil slut august været omkring 900 passagerer – så de 1000 for året, er inden for rækkevidde! Det har været en fin sæson, og han synes selv, at han er blevet taget godt imod både af beboerne, naturstyrelsen og turisterne. Om de sidste må man sige, at de mange afgange i sommerperioden også har været et plus for turisterne – der har været rigtig mange muligheder for at besøge øen. Og bookingsystemet har fungeret perfekt, der har ikke været nogen fejl. Der er kun sket en gang, hvor en familie på seks personer og masser af bagage mødte op og mente, at de havde billet til en afgange fra Hirsholmene – uden at Klaus vidste det. Det viste sig dog, at den billet de havde, gjaldt til en afgang 3 dage senere. Heldigvis var der plads så de kom med over, og glade var de. Og det tror jeg også, at alle de mange turister og sommergæster, der har benyttet sig af overfarten, har været.
 - ------------------------------------------------------------o0o-------------------------------------------------------------------  For nu at sætte Klaus Madsen ind i et tidsmæssigt perspektiv, vil jeg lige nævne de postførere, der har været siden den regelmæssige postbefordring startede i 1872:

1872 – 1888 Tømrer Kahlen, Frederikshavn
1888 – 1890 Chr. Kahlen(Søn af første fører)- forulykker på tur fra Hirsholmene
1890 – 1894 Chr, Bech Poulsen
1894 – 1925 Julius Andreasen
1925 – 1947 Teofil Nielsen
1947 – 1970 Børge Nielsen(Søn af Theofil)
1970 – 2001 Freddy Jakobsen
2001 – 2011 Jørn Nielsen
2012              Klaus Madsen
sd9 Klaus Madsen/Finn Biørn september 2012